مقایسۀ الگوی کشش واکه ای در دو خوانش متفاوت شعر عروضی
نویسندگان
چکیده
در این مقاله، به مقایسۀ کشش واکه ها در دو خوانش متفاوت از شعر عروضی می پردازیم. دو خوانش مورد نظر ما عبارتند از خوانش عروضی که مبتنی بر رعایت قواعد وزن شعر است و خوانش جدید که بدون اطلاع از این قوانین است. تحلیل به صورت آکوستیکی و با استفاده از نرم افزار پرت انجام می شود. در این تحقیق دیرش واکه ها در بافت های آوایی مختلف اندازه گیری شده است. نتایج نشان می دهد که در خوانش عروضی الگوی تمایز کشش واکه های کوتاه و بلند پابرجاست، اما این تمایز در خوانش جدید کمتر می شود. نتایج اندازه گیری کشش واکه ها در خوانش جدید با فارسی گفتاری هم مقایسه شده است. الگوی تمایز کشش در خوانش جدید به سوی همین الگو در فارسی گفتاری تمایل دارد.
منابع مشابه
کاربست الگوی نشانهشناختی ریفاتر در خوانش شعر
چکیده یکی از پژوهشهای بنیادی در حوزۀ نشانهشناسی شعر به مایکل ریفاتر (1924-2006) تعلق دارد. ریفاتر در مکتبِ ساختارگرایی پرورش یافته و در نهایت به نظریۀ دریافت گرایش پیدا کرده است. به همین دلیل، وی در زمرۀ ساختارگرایانِ هرمنوتیک قرار میگیرد. به کارگیری الگوی نشانهشناختی ریفاتر در بازخوانی آثار ادبی، به ویژه شعر، نکات مهمی را دربارۀ آفرینشِ اثر و همچنین بازآفرینیِ آن از سوی خواننده روشن میکند. ...
متن کاملتحلیل مورایی کشش جبرانی واکه در گویش کردی سورانی
این مقاله کشش جبرانی واکه را در گویش کردی سورانی بررسی میکند. در نظریه مورایی، این فرایند به دلیل حذف واحدی از لایه واجی و آزاد ماندن مورای آن در لایه مورایی صورت میگیرد. دو نوع کشش جبرانی در این گویش تشخیص داده شده است: اول کشش جبرانی واکه ناشی از حذف همخوان و دیگری کشش جبرانی ناشی از حذف واکه. در این گویش، چهار همخوان مورایی / Ö /،/ h /،/ ð / و/ x / تشخیص داده شده است. این مقاله نشان مید...
متن کاملساخت وزنی در شعر عروضی فارسی
خواجه نصیر طوسی در معیارالاشعار میپرسد: چرا باید هر وزن را به همان شکل که معین شده است تقطیع کرد، و چرا زنجیرۀ هجاهای هر وزن را به یکی دیگر از اشکالِ محتملِ آن تقطیع نکنیم؟ (خواجه نصیرطوسی، 1369: 36). در این مقاله، در پاسخ به سؤال خواجه نصیر، کوشیدهایم تا ازطریق تحلیلِ ساختِ وزنی، در زبانِ شمرده و ادبیِ فارسی، بهشیوهای یگانه، یکدست و درعینحال مدلل، برای تقطیعِ 30 وزنِ پرکاربرد و رایج در اشعار عرو...
متن کاملتوصیف و تحلیل دو فرآیند کشش جبرانی و هماهنگی واکه ای در گویش پسیخانی: رویکرد بهینگی
هدف از انجام این پژوهش، توصیف و تحلیل دو فرآیند واجی کشش جبرانی و هماهنگی واکهای (ستاک امر) گویش پسیخانی در چهارچوب نظریهی بهینگی (پرینس و اسمولنسکی، 1993و 2004) است. روش این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی است و دادهها به روش میدانی گردآوری شدهاند. از پنج نفر گویشور، هریک به مدت یک ساعت مصاحبه به عمل آمد که در مجموع پنج ساعت مصاحبه صورت گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که فرآیند کشش ج...
متن کاملفضای واکه ای واکه های خیشومی شدۀ زبان فارسی
واکه ها، طبقه ای رسا از آواهای زبانی هستند. برای توصیفِ دقیقِ تولیدی واکه ها میتوان از یک فضای دوبعدی به نام فضای واکهای بهره برد. نمودارِ فضای واکهای، روشی گرافیکی است که نشان میدهد یک واکه از جنبة صوت شناختی و تولیدی در چه ناحیه ای قرار گرفتهاست. هدف اصلیِ این پژوهش، بررسیِ صوت شناختیِ واکههای خیشومی شدۀ زبان فارسی، ترسیمِ نمودارِ فضایِ واکهای آنها و مقایسۀ آن با فضایِ واکهای واکه های ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های زبان شناسی تطبیقی( علمی - پژوهشی)ناشر: دانشگاه بوعلی سینا
ISSN 2252-0740
دوره 4
شماره 8 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023